marți, 10 mai 2016

Exerciţiu de respirare

D29112015/"Nina în verde"(N.Tonitza-Muzeul Zambaccian) îmi aduce aminte de studiile mele de licean.Mi se părea atunci (pentru că mi se impunea!) că lucrările mele nu merg destul de departe în studiu,că le lipseşte aprofundarea pe formă,sau că formelor  le lipseşte aşezarea în spaţiu,că sînt plate.Îmi aduc aminte că mă mulţumeam (precum Tonitza-în unele "cazuri")să fixez armonic (în culori) şi proporţional corect (în raporturi de forme) o figură în cadru.Mi se părea (pentru că mi se spunea!) că studiul făcut la prima simţire nu-i destul,şi că a-l opri din mers,înseamnă a-l păstra într-o stare de superficialitate.Nimic mai fals!Proasta şcoală a academismului searbăd mi-a inoculat un demers-adică,un mers către un scop final,greşit.Dumnezeu ştie cît de tare m-am împotrivit mersului către un soi de moarte a lucrărilor mele,în acelaşi timp în care m-am silit să-mi depăşesc aşa zisa stare de "superficialitate".Ce rău îmi pare că nu mai am nici un studiu din perioada liceeană?! Mă gîndesc acum că adevărata şcoală de artă,nu e învăţămîntul sistematizat-după nişte rigori academice,aplatizant-după o platformă de reguli reprezentaţionale,şi uniformizant-după un model de calibrare estetică,ci muzeul,şi nu o sumă de constrîngeri înţelegătoare,ci o grămadă de libertăţi cercetătoare.Îmi dau seama acum că adevărul lui Tonitza trebuia să fie pentru mine (şi-ntr-un fel ascuns a şi fost!) mai tare decît orice lecţie de aprofundare rigoristă.Ani la rînd,mi-am omorît (sau doar nimicnicit) prima bucurie de a picta cu pretinsul scop al "studiului terminat".De ce să pictezi altfel decum simţi?În locul constrîngerii predate şi cerute,e de preferat libertatea asumată,alegerea personală.
Calea marii arte (după cum ne-o arată MUZEUL)aceasta este: să fii tu însuţi,liber şi asumat.

"Temeiuri" fără temei










"Temeiuri"-le salonului de artă din 2013,de la sala Constantin Brâncuşi a Parlamentului României,n-au avut pentru mine nici un temei de participare.
Ce temei programatic ar putea să aibă o expoziţie a cărui singur criteriu de prezentare este amalgamul democratic de nume şi lucrări?Ce temei calitativ ar putea să aibă un salon de artă in care toate lucrările tuturor artiştilor sunt acceptate fără discriminare valorică?Şi ce temei ideatic ar putea să aibă un curator pentru care nici neîncadrarea în tema propusă nu contează?