V180820171235H/
De ce pictez ceea ce pictez? Dar oare cum pictez? Cu ce stare? Cu ce gând? Oare
nu-i pictura mea un îndemn la întrebare? Cine suntem? Și oare ce suntem? Cu ce
rost? Cu care sens? Oare nu cu suflare de viață dumnezeiască trăim? Oare n-avem
suflet? Ori n-avem noi, oare, un petec de cer din cel de deasupra cerurilor,
coborât în inimile noastre? DUMNEZEU ESTE CU NOI! Oare suntem în ascultarea Lui?
Unde ne este nouă Cuvântul Lui? Porunca Lui? Icoana Lui? Cu ce ne hrănim noi
sufletele, oare? Cu ce le îmbrăcăm? Le păstrăm pe ele, oare, în curăție? Oare
nu le întinăm? Și oare nu le primenim? Oare nu în beteala firii ne urzim cămașa
mântuirii?
Sau, oare, nu din lumină e țesută cămașa Învierii? Nu cu Hristos ne îmbrăcăm
noi, prin credință? Nu cu patimile Sale, oare? Nu cu răstignirea Sa? Sau, oare,
nu cu înălțarea Sa ne îmbrăcăm, crezând în El? Oare nu cu însăși Crucea Sa ne
vom îmbrăca? Oare nu cu nădejdea veșnicei petreceri în ceruri ne vom înarma?
Oare nu cu smerenie lupta cea bună, sfințitoare, vom lupta? HRISTOS ESTE TĂRIA NOASTRĂ! FĂRĂ EL NIMIC NU PUTEM. Dar, oare, nu cu dor de Dumnezeu ardem pe
dinlăuntru? Nu cu flacăra dragostei lui Dumnezeu ne înbunăm? Oare nu în
dogoarea iubirii dumnezeiești ne lămurim? Oare, crezând, nu vom fi noi înșine o
icoană vie? Nu vom fi noi înșine, oare, o biserică în mers triumfătoare? Și,
oare, mergând, nu vom spune lumii întregi că HRISTOS TRĂIEȘTE ÎN NOI și că noi
avem viață în Hristos? Oare nu vom mărturisi? „Iată Omul” – a spus Pilat,
arătându-L pe Hristos. Oare nu vom afla în El chipul și asemănarea noastră?
Oare nu Îl vom urma? CELUI CE PE TOATE LE ȚINE ÎN FIINȚĂ Îi vom întoarce
spatele? FAȚA CELUI PREAÎNALT, O vom ascunde? ÎMBRĂȚIȘAREA DRAGOSTEI
NEMĂRGINITE o vom refuza? Ne vom ridica noi, oare, în lumină? Vom crește, oare,
către binecuvântarea noastră? Oare nu ne vom trezi? Din somnul păcatelor
noastre oare nu ne vom trezi? De întunericul somnului până când ne vom lăsa
cuprinși? Sau ochiul lăuntric până când îl vom ține întors de la Lumină? Până
când nu vom vedea? HRISTOS ESTE ÎN MIJLOCUL NOSTRU. Între noi. În inima
noastră. Acum și pururea.
marți, 17 aprilie 2018
Desemne de conștiință - Restaurarea omului
S150720171207H/
Printre oamenii din jurul meu sunt unii pierduți. Întorși cu spatele la
Dumnezeu. Rătăciți, ar fi cuvântul potrivit, pentru că la Dumnezeu există
pururi nădejde pentru oricare. Zilnic, însă, primesc, vin peste mine, semnalele
unei umanități plecate din firescul originar, ieșite din matca bunei rânduieli,
scăpate de sub ordinea dreptei viețuiri, libere după poftă și plăcere, rătăcită,
poate definitiv. Pentru această umanitate sunt pictorisitor. Adică, un pictor
care mărturisește. O credință. Un crez. Un Dumnezeu.
Omul trebuie restaurat.
Din nou! Prin credință, în biserică. Cred că rostul omului meu, așa cum îl
pictez, este să arăt că OM-ul, în cea mai bună variantă a lui, ca sens și devenire,
nu se poate realiza decât prin credința în Hristos într-una sobornicească și
apostolică Biserică. Omul deplin există pentru că l-a făcut posibil Iisus Hristos.
Există și calea regală de a ajunge la omul deplin, pentru că ne-a arătat-o CEL
CE S-A COBORÂT PE SINE ca să ne putem înălța, noi toți, prin el. OM-ul căii
regale! Acesta-i omul pe care îl descopăr. Acesta-i omul pe care-l arăt. Ceea
ce spun în lucrările mele ca pentru mulți, spun, în primul rând, pentru mine.
Ca să-mi fie și mie îndemn. Și îndrumare. Spre mai curată omenie.
Desemne de conștiință - Condiția umană
M140520141332H /
Numai în perspectivă creștină datul omului e complet și istoria lui întreagă. Și
numai în această perspectivă, Adam e contemporanul meu și întruparea Domnului
mereu actuală. Oare nu Biserica este cea care mă pune într-o astfel de
perspectivă? Sau oare nu în Liturghie Adam e într-una recent, iar Noul Adam-Hristos
încă odată răstignit și înviat? Oare nu sunt eu, ca persoană, un Adam
recapitulat, pentru care Întruparea, Patimile și Învierea lui Hristos, încă
odată, s-au reactivat? Dacă Hristos nu-i înviat de-a pururi acum și dacă Adam
nu-i iertat de-a pururi din nou în fiecare om, la ce bun credința? Sau despre
ce iertare vorbim dacă Adam nu e recent în fiecare din noi? Și ce mântuire
clamăm dacă Hristos nu se răstignește pentru fiecare din noi?
J280820141156H/
Un fir de lumânare suntem. Mai lung sau mai scurt. De cincizeci sau de optzeci
de ani. Care se mistuie. Încet și sigur. Pentru ce? Cu ce urmare?
D180120151151H/
Nesimțirea față de propria ființă, nepăsarea față de aproapele nostru și ignoranța
față de Dumnezeu fac, prin însumare, întunericul
din om.
V030620161009H/
Memoria a ceea ce sunt pentru mine este egală cu memoria timpului trăit. În
afara timpului trăit, eu sunt doar un trecător prin carnea și oasele mele. Nichita-Poetul
scria undeva că „un om este ceea ce își aduce aminte despre sine că este”. Deci,
eu sunt numai ce trăiesc. Iar carnea și oasele mele nu sunt decît suportul
temporal, zidirea ființei mele.
M030120171415H/ Rostul unui om e legat de rostire, rostuire. Virtuțile la creștini nu sunt acelea prin care omul se înalță pe sine, ci cele prin care el se înjosește, după modelul lui Hristos.
S140120172402H/ De când e lumea lume, problemele fundamentale ale omului sunt aceleași. Să nu ni se pară nouă azi că de zburăm pe Lună ne schimbăm condiția umană și că-L putem elimina pe Dumnezeu din existență.
M140320171431H/ Prin natura sa, omul e credincios Cuvântului care l-a creat, adică lui Dumnezeu. Firescul omului e credința.
M030120171415H/ Rostul unui om e legat de rostire, rostuire. Virtuțile la creștini nu sunt acelea prin care omul se înalță pe sine, ci cele prin care el se înjosește, după modelul lui Hristos.
S140120172402H/ De când e lumea lume, problemele fundamentale ale omului sunt aceleași. Să nu ni se pară nouă azi că de zburăm pe Lună ne schimbăm condiția umană și că-L putem elimina pe Dumnezeu din existență.
M140320171431H/ Prin natura sa, omul e credincios Cuvântului care l-a creat, adică lui Dumnezeu. Firescul omului e credința.
S080720170955H/
Firescul omului este să se aprindă în dragostea de Dumnezeu și să ardă de dorul
lui.
[1] Aceasta
este modalitatea aleasă de artist pentru a marca în jurnalul de atelier ziua,
luna, anul și ora la care a notat gândul respectiv.
Desemne de conștiință - Primeniri
V220420160858H/
Până la urmă, eu ce fac? Preiau tot ce-mi convine din iconografia bizantină și
traduc? Dar făcând asta, oare nu trădez niște sensuri originare? Problema mea
n-ar trebui să fie cumva aceea de a adăuga la rostiri sau rosturi vechi sensuri
noi? Când concep un înluminat sau un înveșmîntat cu lumină, ori când pun în
vederea multora lumina primenirii omului contribui la vechi rostiri cu
reînnoite rosturi.
D240420160105H/
Ziceam cândva că înluminat e cel care
iese din obscuritatea generală și se așază în Lumină. Azi gândesc mai departe că
înluminat este cel care se primenește
în Lumină și se lasă pătruns de ea. Din clipa în care Lumina nu mai este un
fenomen exterior, devine lucrătoare. Ea clarifică sinele omului. Îl spală. Îl
curăță. Și-l face purtător de Lumină. Deci înluminat
este omul care s-a făcut pe sine purtător de Lumină, risipind, la rându-i,
întunericul din jur.
Desemne de conștiință - Înveșmîntări
S230720161305H/
Intrând în Biserica lui Hristos prin botez, ne îmbrăcăm cu cămașa de zid a
Bisericii. Zidirea de carne se îmbracă cu zidirea de piatră. Ieșind în lume din
biserica lui Hristos, încreștinați, suntem Biserica umblătoare. Peste tot, oriunde
am merge, suntem locaș al Domnului. Peste tot, oriunde am merge, suntem în
slujba lui Dumnezeu: cântători, slăvitori, liturghisitori. Peste tot, oriunde
am merge, se mișcă în spatele și deasupra noastră cerul cu sfinți.
Pictorisiri - Museikon
M010920151037H/
Eu nu fac picturi, ci pictorisiri. Nu
produc tablouri, ci fac imagini cu sens. Iar sensul lor îl vreau mărturisitor. De
aceea, picturile mele sunt, de fapt, niște pictorisiri. Pictorisitor este, până
la urmă, orice pictor care dovedește angajament ființial în pictura pe care o
face. Însă, la o bună parte dintre aceștia, intenția de mărturisire, dacă nu
lipsește, este secundară în raport cu intenția originală de reprezentare
plastică. Or, la mine, mărturisirea, voința de mărturisire, este cea care-mi
ordonează reprezentările în direcția unui mesaj. Dacă pictorisitor este, în
genere, tot pictorul care se exprimă pe sine prin forța personalității lui, pictorisitor
creștin este acel pictor care, în mod programatic, își propune prin forța
credinței lui în Dumnezeu să mărturisească. Prin pictorisire, eu îmi afirm
apartenența, îmi descopăr filiația și-mi revelez sensul existenței.
Concepția grafică a afișului pentru expoziția Pictorisiri este semnată de Gabriela Comoli.
Concepția grafică a afișului pentru expoziția Pictorisiri este semnată de Gabriela Comoli.
Facsimile catalogate
Abonați-vă la:
Postări (Atom)