vineri, 18 aprilie 2014

Respirări 2

J200220141143H.Eu fac prin teolografii drumul invers de la ceea ce a devenit icoana la cuvânt.Cuvântul a dat fiinţe.Fiinţa umană a dat icoane "scrise".Icoana scrisă a dat citire(celor fără de literă).Icoana se întoarce prin citire la cuvânt.//Eu nu sunt iconoclast,adică "spărgător de icoane",ci iconodul,adică unul care "slujeşte icoanelor".//Sunt eu un traducător de icoană?Da!Sunt un traducător de icoană care face traducere de scriitură.Pe linia traducerii unui sens al icoanei,mi-am permis şi eu,cu responsabilitatea toată de care sunt în stare,să traduc icoana la modul comentat sub forma colajului-obiect de tip contemporan.// D230220141253H.Chiar şi pentru un artist îmbisericit,darămite pentru un om de rând-receptor de artă,cu o mentalitate pietistă,ceea ce fac eu cu teolografiile trebuie că este prea îndrăzneţ.Către ceea ce încerc să produc nu este altă cale bătută.Didahiile mele teolografice nu au precedent.// D020320141509H.Efectele plastice sunt impurităţi de care,mai ales în cazul teolografiilor,mă lipsesc.Absenţa mâinii măiestrite,lipsa voită a gestului pictural şi intervenţia plată,neartistică,sunt la vedere.// M170720131120H.Nu trebuie uitat că expunerea teolografiilor are caracterul unui ESEU,şi că numai această încadrare justifică ARTEXTELE pe care vreau să le prezint.Compusul cuvânt:artext,se referă la calitatea lucrărilor de a fi,în acelaşi timp,text şi imagine.Faptul că folosesc "litera" ca bază de referinţă,şi "scrierea"ca modalitate principală de exprimare,face ca expunerea mea să poată fi încadrată corect la numita specie literară:eseu.Mai departe,faptul de a transfera "litera" şi "scrierea"dintr-o specie literară într-o specie plastică,face ca eseul să fie întărit de "caracterul" iconologic dat.Dubla postură a semnelor:C,T,N,de litere şi de simboluri iconografice,atrage după sine o dublă citire:una "literară",care face lizibilă referinţa la numele de CONSTANTIN,şi alta,"simbolică",care face vizibilă ICONOGRAFIA MÂNTUIRII.Prin urmare,artextele mele teolografice nu sunt altceva decât nişte scrisori destinate unor tâmple umane pentru renaştere creştină.// S200720131247H.Patru fi-vor culorile dominante ale expunerii teolografiilor:roşul purpurei împărăteşti-pentru că e culoarea sacrificiului domnesc;albastrul cerului-pentru că e şi culoarea Raiului înalt;albul luminii-pentru că e culoarea dumnezeirii;şi negrul-pentru că e şi culoarea nopţii de veci.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu